Selasa, 24 Mac 2015

Revolusi Karipap Pusar Kluang?

Revolusi Karipap Pusar Kluang?

Revolusi Karipap Pusar Kluang kerana GST?

Jangan bimbang... Karipap Pusar Kluang tidak berevolusi seperti di dalam gambar. wink emoticon

Meh pm kami untuk merasa kerapuhan Karipap Pusar Kluang ini.

***Kredit gambar dari http://cerolian.blogspot.com/
 

Khamis, 19 Mac 2015

Ranking pertama dalam pencarian ketika Google "Karipap Pusar"!

Ranking pertama ketika Google "Karipap Pusar".
Alhamdulillah... Keadaan ini memudahkan para peminat karipap yang menggunakan Google, akses terus ke FB Karipap Pusar Kluang. :)

Testimonial Peminat-peminat Karipap Pusar Kluang 2



Alhamdulillah... pihak kami terasa sangat gembira melihat peminat-peminat karipap sangat berpuas hati dengan Karipap Pusar Kluang ini.

Kata-kata mereka ini memberi semangat kepada kami agar menambah bilangan jualan Karipap Pusar Kluang untuk para peminat karipap.

Walaupun demikian, kami sangat menjaga kualiti Karipap Pusar Kluang. Insya-Allah.

Testimonial Peminat-peminat Karipap Pusar Kluang 2

Testimonial Peminat-peminat Karipap Pusar Kluang 2


Testimonial Peminat-peminat Karipap Pusar Kluang 2


Testimonial Peminat-peminat Karipap Pusar Kluang 2

Testimonial Peminat-peminat Karipap Pusar Kluang 2

Isnin, 16 Mac 2015

Tempat Penyimpanan Karipap Pusar Kluang

Peti Ais untuk Karipap Pusar Kluang

Alhamdulillah, petang tadi kami selamat membeli Peti Ais tambahan untuk penyimpanan Karipap Pusar Kluang ini. 

Sebelum ini peti ais yang ada kecil sedikit dari yang ini. Disebabkan itu, kami tidak dapat menyediakan lebihan stok selain dari tempahan.

Kini, pihak kami dalam proses menyediakan stok yang mencukupi untuk mereka yang hendak datang ambil karipap pusar frozen 'on the spot' tanpa perlu menempah lebih awal.

Tambahan pula, proses pembekuan karipap ini perlu dilakukan dengan teliti. Jika tidak, kualiti karipap pusar frozen itu nanti tidak begitu baik.

Bukan sahaja setakat pastri yang perlu dijaga, malah inti juga.

Mudah-mudahan, semua yang dirancang dipermudahkan oleh-Nya. Amin... :)


Ahad, 15 Mac 2015

Teringin Hendak Buat Karipap Pusar Tetapi Banyak 'Step'?

Banyaknya step nak buat karipap pusar!

Teringin hendak buat Karipap Pusar. Google lihat resepi.

Alahai... banyaknya step nak kena buat!

Kelim karipap pula tak pandai!

Google lagi...

Eh eh... terjumpa blog dan facebook Karipap Pusar Kluang.

Karipapnya nampak rapuh dan harga berpatutan.

Apalagi terus order!

Terus boleh ambil lalu goreng.

Mudah!

Dapur pun tak bersepah.

Perut pun kenyang. wink emoticon

Nak order? PM saja di sini. 

Klik-klik ---> Karipap Pusar Kluang
smile emoticon

Isnin, 9 Mac 2015

Karipap Pusar Kluang Bakar

Karipap Pusar Kluang Bakar

Alhamdulillah... ada salah seorang peminat karipap masak Karipap Pusar Kluang Frozen dengan bakar di dalam oven.

Testimonial Karipap Pusar Kluang Bakar
Baik untuk diet katanya. Katanya lagi,

"Masih rangup lagi. Kalau bakar lagi lama, lagi rangup. Saya bakar 20- 25 minit, api atas bawah, suhu 200 darjah celcius. Maybe sebab oven saya oven lama, suhu kena tinggi sikit. Kalau oven baru mungkin 150 darjah celcius je."

"Dia jadi cantek sangat macam currypuff yang kat The Coffee Bean & Starbucks tu. Hehehe..."

"Dorang kan bakar, kan? Pastrinya sedap sis. Selalunya karipap pusing, pastri cepat hancur. Tapi karipap ni, tak pon. Sedap lg ade."

Alhamdulillah... Kami sendiri belum pernah cuba bakar Karipap Pusar Kluang ini.

Moga-moga dengan testimonial ini membantu peminat karipap lain mencuba! :)

Testimonial Peminat-peminat Karipap Pusar Kluang


Alhamdulillah... tiada yang dapat menggembirakan hati kami apabila peminat-peminat karipap sangat berpuas hati dengan Karipap Pusar Kluang. 

Terharu... (ambil tisu sambil mengelap air mata)

Hihihi...

Terima kasih kerana sudi menempah Karipap Pusar Kluang! :)

Testimonial Karipap Pusar Kluang
Testimonial Karipap Pusar Kluang
Testimonial Karipap Pusar Kluang
Testimonial Karipap Pusar Kluang
Testimonial Karipap Pusar Kluang

Ahad, 8 Mac 2015

Goreng Karipap Pusar waktu Lewat Malam

Pekena Karipap Pusar dengan Teh O Panas... Pergh!

Hari semakin lewat malam. Mata tak boleh lelap. Perut mulai berkeroncong. Jemu pula asyik makan megi.

Buka peti ais, terjumpa karipap pusar frozen. Apalagi terus goreng.

Aroma karipap pusar panas menusuk-nusuk ke dalam hidung.

Makan pula dengan teh o panas.

Fuhhh... terasa hilang kedinginan malam.

Hendak Karipap Pusar Kluang Frozen?



*Gambar oleh peminat karipap pusar dari Mr google.

Sabtu, 7 Mac 2015

Resepi Karipap-karipap Cinta

Karipap-karipap Cinta

Apakah Resipi Karipap Karipap Cinta?

3 ulas rasa suka. 
1 botol hati gembira. 
1 biji rendah diri. 
2 cawan tolak ansur. 
5 keping kehormatan. 
Secubit rasa rindu. 
3 batang tanggungjawab, dipotong halus. 
3 bekas cita-cita. 
10 guni kejujuran (diayak untuk membuang kata dusta).

Ramuan diadun dengan ilmu dan akal. Masukkan dalam kuali persahabatan, tunggu sehingga masak. Setelah masak, hidangkan bersama yang tersayang. Selamat mencuba.

-Filem Karipap-karipap Cinta-

Jumaat, 6 Mac 2015

Dari Sebiji Karipap Tersembunyi Sebuah Cinta.

Meh baca kisah karipap yang ini pula... 

Namaku Rozaiman tapi terkenal dengan panggilan Man Karipap.
Ini kisah benar cintaku semasa di bangku sekolah dahulu.
Teringat lagi masa sekolah dulu sewaktu tingkatan 4. Pertama kali ingin merasai cinta. Aku kenal dengan seorang gadis yang comel, lemah lembut, berkaca mata, bibir bak angelina jolie hehehe... Suzana namanya. Mulanya memang aku tak perasan kehadirannya dalam hidupku.

Kisah kuih karipap bermula semasa kami ada aktiviti ko-kurikulum. Setiap kali habis koko, kami akan berjumpa. Permulaanya bila aku berjumpa dengannya, dia mesti akan belikan aku sebiji karipap untuk dia dan sebiji lagi untuk aku. Tanpa berfikir panjang aku terus ambil dan kami berborak mesra dan semakin sayang. Akupun tak tahu kenapa kami tidak bercinta saja masa tu. 

Hari berganti hari, aku minat pada seorang gadis. Suraya namanya. Yang lebih jujur dan berterus terang untuk menyukaiku... aku mintak hubungan serius dan dia setuju tetapi Suzana tak tahu pasal semua ini. 

Dan pada hari terakhir aku jumpa dia, seperti biasa dia akan memberikan aku sebiji kuih karipap tetapi kali ni aku menolaknya walaupun dipaksa untuk terima. Aku tak sedar lagi maksud apa ada pada sebiji karipap tu. 

Habis SPM Suzana terus hilang dalam hidupku, terakhir aku dengar khabar pun dari kad raya yang dia pos untuk aku sebab guna alamat rumah lama aku.

Hari berganti hari, aku putus cinta dengan Suraya kerana alasan yang tak masuk akal yang diberinya terus mengecewakanku. 

Setelah hampir 5 tahun berlalu, aku terjumpa dengan kawan-kawan sekolah di facebook. Kami berborak-borak panjang, ada la salah seorang kawanku bagitau yang Suzana memang sukakan aku. 

Teringat balik kisah aku dengan Suzana dan Karipap.

Barulah aku sedar kesilapanku yang rupa-rupanya setiap kali dia bagi aku kuih karipap tu ada maksudnya tersendiri. 

Setiap kali kuih karipap diberi bermaksud "do you love me?" dan aku akan menerima bermaksud "i do".

Tapi kali terakhir Suzana bagi aku sebiji karipap tu... DO YOU LOVE ME? dan aku silap lalu MENOLAKNYA!!!!!!!! 

Dan mungkin kerana itulah, kini aku terus sendirian dan terus bersendiri sehingga kini.....


Nota : 
Dah nama blog pun jual karipap... segala jenis kisah mestilah tentang karipap juga... tak gitu? ;)

Kepingin Alat Pemotong Serba Guna!


Tempahan yang banyak memerlukan pihak kami mencari alternatif untuk melajukan momentum pembuatan Karipap Pusar Kluang. 

Sangat berminat dengan alat ini. Sekurang-kurangnya jimat tenaga untuk satu bahagian. Kerana tenaga yang satu lagi perlu disalurkan ke bahagian MENGELIM karipap pula!

Apa itu KELIM karipap? Ini dia....


Kelim bukan boleh semberono. Nanti karipap akan kelihatan seperti Karipap Hantu Kak Limah la pula! 

Bukan mudah hendak menyiapkan tempahan Karipap Pusar Kluang ini. 

Hendak lagi mudah?

Beli sahaja Karipap Pusar Kluang melalui kami. 

Ambil handphone kemudian tekan nombor 012-7219264.

Beritahu tempahan dan kami akan buatkan.

Mudah, bukan? ;)

Kisah Karipap Gemuk-gemuk?

KISAH KARIPAP - kisah lawak sebelum azan maghrib... hihihi...

Perut lapar, aku pandang bungkusan kuaci yang berselerak tepi tilam. Nak kurus la konon makan kuaci malam malam, tapi tak juga mengecil perut ni. Silap silap minggu depan aku bangun pagi dengan tubuh badan seekor hamster.

Tiba tiba tingkap bilik diketuk kuat. Aku bangun selak langsir, entah siapa ketuk tingkap bilik malam malam begini. Rupa rupanya seorang makcik memakai baju kurung kedah putih dengan selendang kuning sambil mengendong sebakul penuh karipap gemuk gemuk. 

Karipap Gemuk-gemuk?
Dik, karipap dik? tanya makcik tersebut. Aku pandang karipap gemuk gemuk dalam bakul merahnya dengan penuh minat. Aku buka tingkap, ni karipap inti apa ni? Makcik tersebut tersentak, tak takut ke makcik ke nak? Tengok muka makcik ni, tak takut? Aku pandang muka makcik itu, tarik nafas dalam dalam dan berkata,

Makcik, makcik, makcik. Sebenarnya memang saya perasan yang muka makcik dah reput, malah ada ulat yang bergantungan di pipi makcik. Saya juga perasan yang kaki makcik tak kelihatan. Dan saya juga perasan, yang cerita makcik jual karipap ketuk pintu bilik malam malam ini juga adalah satu cerita hantu yang klise. Saya perasan semua tu, tapi ada beberapa benda yang makcik tak perasan tentang saya.

Makcik tersebut garu kepala, apa yang makcik tak perasan?

Saya seorang lelaki yang baru lepas putus cinta makcik. Tak percaya tengok dada saya. Makcik perasan tak dada saya? Dada saya ni makcik, berlubang. Tak ada organ organ yang menjalankan fungsi fungsi vital seperti jantung, paru paru dan hati. Nampak tak? hati pun tak ada makcik. Jadi makcik, secara logiknya, kalau sekarang saya tidak ada hati untuk untuk mengawal aras glukosa dalam darah, menyahtoksik bahan bahan beracun dalam badan dan untuk melayan perkara perkara yang berlaku disekeliling saya, makcik rasa saya ada hati untuk takut kepada makcik?

Makcik karipap geleng geleng kepala. Aku tersenyum, terus sambung soal - so ni karipap ni kira macam mana? Seringgit dapat empat ke seringgit dapat tiga?

Karipap Pusar Kluang yang telah digoreng!

Karipap Pusar Kluang yang telah digoreng!

Terima kasih kepada yang menempah Karipap Pusar Kluang sejak semalam. Tempahan masih dibuka!


Untuk yang sudah digoreng, hanya 35 sen sekeping.
Untuk yang frozen, sepeket hanya RM3 (10 keping).


Yang di dalam gambar, sudah ada yang punya! wink emoticon

Karipap Pusar Kluang sebelum Dibekukan!

Karipap Pusar Kluang sebelum dibekukan!

Inilah rupa Karipap Pusar Kluang sebelum bonda membekukannya untuk dijadikan Karipap Pusar Frozen.

Karipap Pusar Kluang dikelim secara manual (menggunakan jari) tanpa menggunakan apa-apa alat lain. Dikelim kemas-kemas. 

Disusun berhati-hati di dalam dulang. Tidak bertindih supaya rupanya cantik, secantik rasanya.

Karipap Pusar Kluang setelah di-frozen-kan.

Alhamdulillah, ini merupakan tempahan-tempahan Karipap Pusar Kluang Frozen. Tempahan sentiasa terbuka! Cuba jangan tak cuba!

Khamis, 5 Mac 2015

Khasiat Ubi Kentang

Kentang dipotong dadu kemudiannya direbus.

Tahukah anda selain membekalkan sumber karbohidrat, kentang mempunyai khasiat lain untuk kesihatan?
Kajian menunjukkan dengan mengambil kira-kira 150 gram kentang, kita dapat memenuhi keperluan vitamin C untuk satu hari. Kandungan kalium dalam kentang pula boleh melegakan hipertensi.
Pakar Kesihatan dan Kesejahteraan, Carina Lipold memberitahu, ubi kentang mengandungi banyak manfaat kesihatan sekiranya dijadikan sebahagian amalan diet.
Katanya, ubi kentang kaya dengan serat, vitamin, mineral, fitokimia, rendah kalori dan pada masa sama mempunyai indeks kekenyangan tinggi.
"Sebiji kentang bersaiz sederhana (kira-kira 150 gram) yang dikukus dan dimakan dengan kulitnya, memberi sehingga 48 peratus daripada pengambilan harian Vitamin C yang disyorkan untuk seseorang, lebih kalium atau potasium daripada pisang serta mineral penting lain.
"Secara kesimpulan, saya boleh katakan kentang adalah ubi yang banyak kebaikan dan sesuai untuk sebarang amalan diet," katanya pada majlis pengenalan menu dengan ramuan ubi kentang oleh Lembaga Kentang Amerika Syarikat di Hotel Le Meridien, Kuala Lumpur, baru-baru ini.
GlutenSelain itu, ubi kentang dikenali sebagai makanan yang bebas gluten.
Menurut Carina, gluten merupakan bahan protein yang terdapat pada bijirin seperti gandum, barli dan rai.

Artikel Penuh: Khasiat Ubi Kentang



Nota : Karipap Pusar Kluang menggunakan kentang sebagai inti. Kentang tersebut dipotong dadu kemudiannya direbus.

Kalori Sekeping Karipap Pusar

Makanan evergreen!

Ada yang bertanya... berapakah kalori bagi sekeping Karipap Pusar inti Kentang ini?

Merujuk http://pkdmanjung.moh.gov.my/ :

Makanan : Karipap pusing inti kentang 
Hidangan : 1 biji 
Berat (g) : 40 
Kalori (kcal) : 130
Rujukan : NP


*Gambar oleh peminat karipap pusar dari Mr google.

Cara mengoreng Karipap Pusar

Karipap Pusar bersama Kopi O... Pergh!

Bayangkan... makan karipap pusar sambil minum kopi o panas. Pergh, sangat menyelerakan!

Cara mengoreng karipap pusar ini tak sama seperti karipap biasa.

Kalau karipap biasa minyak tak boleh panas sangat nanti ia mengerutu dan gelembung-gelembung permukaan karipap tu.. tapi sebaliknya karipap pusar pula kena goreng dalam minyak yang betul-betul panas supaya karipap ni cantik kejadiannya.

Api tidak boleh terlalu kecil nanti karipap ni akan serap minyak yang banyak dan buatkan kita muak bila menikmatinya.

Goreng hingga ia kuning keemasan, kemudian angkat dan letakkan atas tisu dapur supaya minyaknya di serap.

Kemudian bolehlah dihidangkan panas-panas.


*Gambar oleh peminat karipap pusar dari Mr google.

Inilah Karipap Pusar Kluang yang Rapuh!

Karipap Pusar Kluang.

Inilah Karipap Pusar Kluang yang isinya agak padat serta rapuh ketika digigit. Resepi turun temurun daripada arwah nenda kepada bonda saya. 

Tidak percaya?

Cubalah rasa! :)

Karipap Frozen : Satu pakej ada 10 keping hanya berharga RM3.

Tempahan : 012-7219264

Lokasi : Kampung Melayu Kluang
Terdapat ralat dalam alat ini